Γ. Καρυοφύλλης, Kafea Terra: Μέλημά μας είναι οι άνθρωποί μας

Γ. Καρυοφύλλης, Kafea Terra: Μέλημά μας είναι οι άνθρωποί μας

Διευθυντής του εργοστασίου της Kafea Terra, ο Γιάννης Καρυοφύλλης μάς εξιστορεί πώς δημιουργήθηκε το πρώτο υπερσύγχρονο εργοστάσιο καφέ espresso στην Ελλάδα και τις συνιστώσες μιας επιτυχημένης πορείας. 

 

Η αρχή της μεγάλης αυτής πορείας ξεκίνησε το 1998, όμως το 2006 ο Dimello δημιουργήθηκε σαν μια μάρκα καφέ espresso με προορισμό αμιγώς τον τομέα HORECA. Η θερμή αποδοχή του από τους επαγγελματίες καφέ συνέβαλε στην ταχεία ανάπτυξή του, ώστε σύντομα να αποτελεί μία από τις σημαντικότερες παρουσίες στον κλάδο της καφεστίασης. Τα τελευταία πέντε χρόνια, σημειώνει εξαιρετική πορεία και στον τομέα Retail, με διαρκώς αυξανόμενη γκάμα προϊόντων. Η απήχηση του brand όμως αντανακλάται και στις εξαγωγές, που πλέον καταλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο του κύκλου εργασιών της εταιρείας. Φυσικά, όλα προέκυψαν έπειτα από σταδιακό βηματισμό, με προσεκτικό σχεδιασμό και εξασφάλιση όλων των απαραίτητων πόρων και της τεχνογνωσίας που διασφάλιζε την άψογη λειτουργία.

 

«Έπειτα από την αρχική σύλληψη της ιδέας, τη λήψη της επενδυτικής απόφασης και την ολοκλήρωση των πρώτων εγκαταστάσεων, έλαβαν χώρα συνεχείς επενδύσεις, με επέκταση χώρου και αγορά νέου μηχανολογικού εξοπλισμού, έτσι ώστε, χρόνο με τον χρόνο, να φτάσουμε στο σημερινό μας μέγεθος. Ειδικότερα, η επιταχυνόμενη ανάπτυξη του Dimello σε συνδυασμό με τα υψηλά standards ποιότητας που είχαμε θέσει εξ αρχής μας οδήγησαν σε αλλεπάλληλες επεκτάσεις και αναβαθμίσεις του εργοστασίου, που δημιούργησαν γραμμές παραγωγής για νέα προϊόντα, αυξανόμενη δυναμικότητα, σταθερά υψηλή ποιότητα και προϊοντική ποικιλία. Σήμερα, η βιομηχανική μονάδα διαθέτει δύο εργαστήρια. Ένα για Έρευνα & Ανάπτυξη και ένα για τον Ποιοτικό Έλεγχο. Επίσης, διαθέτει ένα ολοκληρωμένο σύστημα παραλαβής και καθαρισμού του πράσινου καφέ, το οποίο αποτελείται από σύστημα προκαθαρισμού, αποπετρωτή και χρωματοδιαλογέα. Στη συνέχεια, υπάρχουν δύο πλήρως αυτοματοποιημένες γραμμές ψησίματος καφέ (500 & 1.200 kg/ώρα), τις οποίες ακολουθούν γραμμές συσκευασίας των προϊόντων καφέ για τον τομέα HORECA και Retail. Όλες οι γραμμές αποτελούνται από αυτόματες συσκευαστικές μηχανές, με αυτόματο εγκιβωτισμό και παλετοποίηση. Σε όλα τα στάδια παραγωγής υπάρχει εκτεταμένος ποιοτικός έλεγχος (βαθμός άλεσης, ακεραιότητα συσκευασίας, υπόλοιπο οξυγόνου κ.τ.λ.), καθώς επίσης και έλεγχος με Χ-Ray σε όλες τις συσκευασίες. Επίσης, διαθέτουμε μια ανεξάρτητη μονάδα παραγωγής Specialty Coffee (micro-roasting). Η συνολική δυναμικότητα ψησίματος είναι 11 τόνοι/βάρδια, ενώ για τη συσκευασία είναι 20 τόνοι/βάρδια. Στη βιομηχανική μας μονάδα αναπτύσσονται οι μάρκες Dimello, Three Continents, Distillo και Area 51 και συνολικά περισσότεροι από 30 διαφορετικοί κωδικοί για τον τομέα HORECA σε συσκευασίες 1.000, 500 και 250 γρ. (σπυρί και αλεσμένο), καθώς επίσης και 20 περίπου κωδικοί για το Retail σε συσκευασίες 250 και 500 γρ., χάρτινη ταμπλέτα (pod) και κάψουλα αλουμινίου (nespresso compatible)» εξηγεί ο Γιάννης Καρυοφύλλης. 

 

Οι σημαντικότεροι σταθμοί 

 

«Αναμφίβολα, ο πρώτος και σημαντικότερος σταθμός είναι η ίδρυση της εταιρείας Kafea Terra το 1988, με σκοπό την αντιπροσώπευση της illycaffè στην Ελλάδα. Το γεγονός αυτό αποτέλεσε και την αφετηρία για τον αγώνα μας προς την καθιέρωση του espresso στην ελληνική αγορά. Αυτό, το πρώτο μέρος της ιστορίας μας, που διήρκεσε σχεδόν 15 χρόνια, μας προσέφερε την απαραίτητη γνώση και εμπειρία, πρόσφορο έδαφος, αλλά και αυτοπεποίθηση για να επεκτείνουμε τη δράση μας και, πέρα από εμπορική, να γίνει βιομηχανική». 

 

Η απόφαση υλοποίησης της επένδυσης για την ανάπτυξη του πρώτου και υπερσύγχρονου εργοστασίου espresso στην Ελλάδα αποτελεί το δεύτερο σημείο-σταθμό στην πορεία τους. «Θεωρούμε ότι η είσοδός μας στη βιομηχανική παραγωγή καφέ είναι μέγιστης σημασίας τόσο για την εταιρεία όσο και για την εξέλιξη της κουλτούρας του καφέ στην Ελλάδα. Είναι η πρώτη φορά που ένας ελληνικός καφές espresso θα προσπαθούσε να ανταγωνιστεί τους ιταλικούς» προσθέτει ο διευθυντής του εργοστασίου.

 

Στη συνέχεια, σημαντικό ορόσημο αποτελεί η είσοδός τους στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Με τη συγκεκριμένη επένδυση κατόρθωσαν να δημιουργήσουν το πρώτο ελληνικό brand espresso, που τοποθετήθηκε στα σουπερμάρκετ δίπλα σε πολυεθνικούς κολοσσούς. Έκτοτε, οι σειρές των προϊόντων ανανεώνονται και εμπλουτίζονται συνεχώς.

 

Ιδιαίτερα σημαντικό σημείο στην πορεία τους αποτελεί η στρατηγική απόφαση για την ανάπτυξη εξωστρέφειας της εταιρείας, με επενδύσεις στις εξαγωγές που οδήγησαν στην ίδρυση εταιρείας στο Λονδίνο και αξιόλογες συνεργασίες διανομής σε 14 χώρες στον κόσμο. Στο πλαίσιο αυτό, η συνεχής παρουσία τους σε εκθέσεις του εξωτερικού είναι ύψιστης σημασίας, καθώς ενισχύει την απήχηση των προϊόντων και δημιουργεί δυναμικό εξαγωγικό αποτύπωμα στον διεθνή χώρο.

 

Τα στοιχεία που κάνουν την Kafea Terra να ξεχωρίζει

 

«Η κορυφή για εμάς είναι ένα στοίχημα που συνεχώς ανανεώνεται. Είμαστε όμως υπερήφανοι για κάποιες από τις πρωτιές μας, που θεωρώ πως αποτελούν καθοριστικές παραμέτρους για την ανάπτυξή μας συνολικά. Συνοπτικά, μπορώ να αναφέρω κάποιες, όπως τη δημιουργία Τεχνικού Τμήματος το 1993, ενέργεια που ενίσχυσε τη λειτουργία και την αξιοπιστία μας, αλλά και την απόκτηση γνώσης γύρω από τον καφέ. Άμεση απόρροια αποτέλεσε η έναρξη εκπαιδεύσεων και σεμιναρίων σε συνεργάτες μας, έναν χρόνο μετά, για τη βελτίωση της ποιότητας του καφέ στα καταστήματα καφεστίασης. Παράλληλα, η επινόηση και το λανσάρισμα του Freddo μάς βοήθησε να ανταγωνιστούμε τον μέχρι τότε κυρίαρχο στην αγορά στιγμιαίο καφέ, με τα γνωστά σε όλους μας αποτελέσματα. Ακόμα, η ανάπτυξη δικτύου συνεργατών από το 1997 και έπειτα συντελεί καταλυτικά στην προσπάθειά μας να προσεγγίσουμε όλη την ελληνική επικράτεια. Επιπρόσθετα, η δημιουργία της πρότυπης Βιομηχανικής μονάδας στη ΒΙΠΕ Παιανίας και η παραγωγή του πρώτου ελληνικού espresso Dimello στις αρχές της δεκαετίας του 2000, αλλά και η πιο πρόσφατη είσοδός μας στο Retail, συμπληρώνουν τη μέχρι τώρα λίστα με τα σημαντικότερα στοιχεία της επιτυχίας μας. Σημαντικό ρόλο επίσης παίζει η μακρόχρονη προσπάθεια να επεκτείνουμε την παρουσία μας σε αγορές του εξωτερικού, από την οποία τελευταία λαμβάνουμε πολύ θετικά αποτελέσματα. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι αποτελούμε και την πρώτη ελληνική εταιρεία παραγωγής καφέ με γραπτή δέσμευση για υπεύθυνη λειτουργία και βιώσιμη ανάπτυξη με σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Εκδίδεται μάλιστα αυτές τις μέρες και η 2η Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης για το έτος 2021» αναφέρει ο ίδιος. 

 

Η Έρευνα & Ανάπτυξη στη βιομηχανία καφέ

 

«Η έρευνα ξεκίνησε από την πρώτη στιγμή της δραστηριότητάς μας, προσπαθώντας να καλύψει τα κενά γενικής γνώσης που υπήρχαν στον χώρο του καφέ και ειδικότερα στον espresso. Στις αρχές του ’90 καλούμασταν να αποκρυπτογραφήσουμε μόνοι μας τον espresso, να μάθουμε τις μηχανές, να εξηγήσουμε και να αναζητήσουμε την καλή ποιότητα. Έτσι, η έρευνα ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας για λειτουργίες όπως η επισκευή και ρύθμιση μιας μηχανής, η εκπαίδευση ενός barista κ.λπ. Με τη δημιουργία του εργοστασίου και την είσοδό μας στον βιομηχανικό χώρο, οι απαιτήσεις για απόκτηση γνώσης αυξήθηκαν, ενώ δημιουργήθηκε ταυτόχρονα και η ανάγκη σχεδιασμού και ανάπτυξης νέων προϊόντων. Έτσι, δημιουργήθηκε ένα πλήρως στελεχωμένο Τμήμα R&D με εξειδικευμένους επαγγελματίες, σύγχρονες εγκαταστάσεις και εξοπλισμό, για να ανταποκρίνεται στις συνεχείς προκλήσεις της βιομηχανίας και του χώρου του καφέ» υποστηρίζει ο Γιάννης Καρυοφύλλης.

 

Η βιώσιμη ανάπτυξη

 

Πρωταρχικό μέλημα είναι οι άνθρωποί τους και η υγεία και η ασφάλεια στον χώρο εργασίας. Με επενδύσεις στον χώρο παραγωγής και συνεχή αξιολόγηση όλων των πιθανών κινδύνων διασφαλίζουν τις καλύτερες δυνατές συνθήκες εργασίας, ώστε οι άνθρωποι να αισθάνονται ασφαλείς, διατηρώντας, όλα τα χρόνια λειτουργίας του εργοστασίου, μηδενικό αριθμό ατυχημάτων.

 

«Διασφαλίζουμε την κανονιστική συμμόρφωση μέσα από ισχυρή διακυβέρνηση και επιχειρηματική ηθική. Δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στην τήρηση της ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, καθώς και στις πολιτικές και διαδικασίες που θέτουν διεθνή πρότυπα για την ποιότητα και την ασφάλεια των προϊόντων μας καθώς και για την προαγωγή του ευ ζην των εργαζομένων και την προστασία του περιβάλλοντος. Η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, άλλωστε, είναι ύψιστης σημασίας για εμάς. Στόχος μας είναι πάντα να προσφέρουμε, σταθερά, υψηλής ποιότητας προϊόντα, με σεβασμό στο περιβάλλον. Για να το πετύχουμε αυτό υιοθετούμε πρακτικές κυκλικής οικονομίας σε όλους τους τομείς λειτουργίας μας. 

 

Ειδικότερα, κατά την επεξεργασία του καφέ, συλλέγουμε τα φλύδια και τα αποστέλλουμε προς κομποστοποίηση, συλλέγουμε τα υπολείμματα αλουμινίου από την παραγωγή της συμβατής κάψουλας Dimello, τα οποία έπειτα από συμπίεση διαθέτουμε προς αναβαθμιστική ανακύκλωση, και φροντίζουμε όλα τα χαρτοκιβώτια συσκευασίας μας να προέρχονται από ανακυκλωμένα και ανακυκλώσιμα υλικά, πιστοποιημένα κατά FSC. 

 

Παράλληλα, εστιάζουμε στη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας μέσα από ολοένα και περισσότερους τρόπους που σχετίζονται με τη θέρμανση-ψύξη του χώρου, τον φωτισμό και την αποδοτική λειτουργία του εξοπλισμού» αναφέρει. 

 

Τα σχέδια για το 2023 

 

Για το 2023 έχει προγραμματιστεί η υλοποίηση επένδυσης για την αντικατάσταση και τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού και του λογισμικού διαχείρισης και ελέγχου ολόκληρης της βιομηχανικής μονάδας, που θα ενισχύσει τις δυνατότητες και τη χρήση του επονομαζόμενου “Industry 4.0” στη γραμμή παραγωγής τους.

 

Ακόμα, υπάρχουν συγκεκριμένα πλάνα περαιτέρω μείωσης των απορριμμάτων τους, μέσα από βελτιωμένη διαχείριση υλικών, ελαχιστοποίηση της φύρας κατά την παραγωγή και αύξηση της ανακύκλωσης. Συγκεκριμένες αναβαθμίσεις στον εξοπλισμό θα βοηθήσουν στις συνεχείς προσπάθειες μείωσης του ενεργειακού τους αποτυπώματος. Συνεχίζουν δε την έρευνα για την εύρεση και αξιοποίηση νέου τύπου υλικών συσκευασίας, φιλικών προς το περιβάλλον, με σκοπό την άμεση ενσωμάτωση στα προϊόντα τους. 

 

Όπως πάντα, έτσι και το 2023, στοχεύουν στην ανάπτυξη διαδικασιών για την περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων, καθώς και την ανάπτυξη νέων, που θα εμπλουτίσουν τις προϊοντικές σειρές που απευθύνονται σε όλα τα κανάλια διανομής τους.

 

«Προσπαθούμε πάντοτε να κρατάμε μια στάση εξεταστική και βαθιά αναλυτική ως προς τις συνθήκες και τις αλλαγές που παρατηρούμε. Αυτή η περίοδος δεν αποτελεί εξαίρεση, καθώς πάντα μεγάλες αναταραχές φέρνουν και μεγάλες αλλαγές. Προσπαθούμε, λοιπόν, να απαντήσουμε σε ερωτήματα σχετικά με το πώς θα κινηθεί η αγορά του καφέ στα επόμενα χρόνια, σε ποια κανάλια και με ποιον τρόπο θα καταναλώνεται ο καφές, αλλά ίσως ακόμα και το ποια μορφή θα έχει. Αυτά είναι ερωτήματα που απασχολούν όλους μας στον χώρο, με πολύπλευρη κάθε φορά ανάγνωση, αλλά και απάντηση. Στην Kafea Terra, φροντίζουμε να διατηρούμε φρέσκο και ζωντανό τον Οργανισμό μας. Για αυτό και αφιερώνουμε συνεχώς πόρους, ώστε να διασφαλίζουμε τη βέλτιστη πορεία και στρατηγική ανάπτυξής μας» καταλήγει ο Γιάννης Καρυοφύλλης.

 

Πηγή: Coffee&Brunch Magazine