COFO22: Οι νέες καταναλωτικές συνήθειες στο χώρο του καφέ

COFO22: Οι νέες καταναλωτικές συνήθειες στο χώρο του καφέ

Ποια είναι τα νέα δεδομένα στις καταναλωτικές συνήθειες; Τι καφέ προτιμούν να πίνουν οι Έλληνες και από που τον αγοράζουν; Πόσο συχνά πίνουμε καφέ; Όλα αυτά τα ερωτήματα και πολλά ακόμα βρήκαν απαντήσεις στο τρίτο και τελευταίο πάνελ του φετινού Coffee Business Forum.

 

Η αφορμή δόθηκε από μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και παρουσίασε με πολλές λεπτομέρειες ο Σταύρος Καπερώνης, Laboratory Teaching Staff στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και Visiting Assistant Professor στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το πάνελ που συντόνιζε ο Κώστας Καπερώνης, Sales Director, Coffee Business, συμπλήρωναν ο Γιάννης Ταλούμης, Διευθύνων Σύμβουλος & Υπεύθυνος Ποιότητας της εταιρείας Taf καθώς και ο Σταύρος Λαμπρινίδης, AST Authorised SCA Trainer.

 

Η κουβέντα ξεκίνησε με ένα στοιχείο της έρευνας όπου έδειχνε ότι οι γυναίκες καταναλώνουν περισσότερο καφέ από ότι οι άνδρες. «Είναι όντως παράξενο αλλά και ενδιαφέρον αυτό το στοιχείο» είπε ο Γιάννης Ταλούμης που βρήκε σύμφωνους και τους υπόλοιπούς συνομιλητές. Στη συνέχεια ο κ. Ταλούμης αναφέρθηκε στην κυριαρχία των προτιμήσεων που έχει πλέον ο freddo espresso στην κατανάλωση καφέ εκτός σπιτιού «Βέβαια βλέπουμε και νέους καφέδες ή παραλλαγές των κλασικών όπως για παράδειγμα το flat white που έχει να κάνει με την ένταση και την διάρκεια που ζητά πλέον ο καταναλωτής στον καφέ του. Το ίδιο είδαμε και στην έρευνα όπου στις πρυμίσεις κυριαρχεί το άρωμα και η ένταση». Συνεχίζοντας ανέφερε ότι πλέον οι καταναλωτές έχουν φτάσει να ζητούν πιο πολύ τον διπλό espresso ή ακόμα και τετραπλό. «Αυτό έχει να κάνει με την διάρκεια που θέλει να έχει ο καφές του. Οπότε έχουμε μια νέα τάση ή καλύτερα θα έλεγα μια εξέλιξη της υπάρχουσας» για να συνεχίσει λέγοντας ότι οι νέοι καταναλωτές έχουν απαιτήσεις, αναζητούν την προέλευση των καφέδων, ψάχνουν τα γευστικά και αρωματικά προφίλ τους και σιγά σιγά στρέφονται προς τον κρύο καφέ φίλτρου όμως με αργά βήματα.

Ο Σταύρος Λαμπρινίδης από την άλλη τόνισε την μεγάλη απήχηση που έχει το take away που στοιχίζει λίγο λιγότερο. «Επίσης αυτό που παρατηρώ τελευταία είναι η εξέλιξη του home barista ειδικά μετά την covid εποχή. Κάτι όμως που μου έκανε εντύπωση στην έρευνα είναι ότι ενώ βλέπουμε ότι έχει αυξηθεί η αγορά οικιακών μηχανών για κάψουλες, στο σπίτι πίνουμε περισσότερο φραπέ. Μάλλον δυσκολεύεται ο κόσμος να πετύχει το αποτέλεσμα που βρίσκει έξω στα καφέ και για αυτό, επιλέγει την εύκολη λύση του φραπέ». Πάνω σε αυτό συμφώνησε και ο Γιάννη Ταλούμης «Η κατανάλωση στο σπίτι είναι συνυφασμένη με την ευκολία. Όμως υπάρχουν και εκείνοι που αναζητούν κάτι πιο ποιοτικό και το είδαμε αυτό στην έρευνα. Το είδαμε και στην πανδημία οπού υπήρχε μια αύξηση στην ζήτηση των σωστών εργαλείων για να απολαμβάνει κανείς έναν ποιοτικό καφέ». Σχετικά με τον φραπέ τώρα ο Σταύρος Καπερώνης υπογράμμισε ότι έχει να κάνει με την ηλικία «όσο πιο μικρή ηλικία τόσο πιο μεγάλη κατανάλωση» είπε χαρακτηριστικά.

 

Όσο για την τάση προς τον κρύο καφέ φίλτρου, τον cold brew, o Γιάννης Ταλούμης ανέφερε ότι είμαστε ακόμα πίσω σχετικά με άλλες χώρες, αλλά στα επόμενα χρόνια θα αυξηθεί αρκετά. Σύμφωνος ήταν και ο Σταύρος Λαμπρινίδης που είπε ότι για να φτάσει κανείς στον cold brew θα πρέπει να φύγει από τον freddo espresso. Ταυτόχρονα τόνισε ότι σιγά σιγά το κοινό σταματά να επιλέγει τα blend και στρέφεται στους μοναδικής προέλευσης καφέδες που είναι πιο ποιοτικοί και ιδιαίτεροι.

 

 

Σχετικά με την συνήθεια που υπάρχει στο να αναζητά κανείς καλό, ποιοτικό καφέ, όλοι οι συνομιλητές συμφώνησαν ότι δεν θα σταματήσει να υπάρχει. Ακόμα κι αν οι καιροί είναι δύσκολοι οικονομικά, πάντα ο «ψαγμένος» καταναλωτής θα κυνηγά το ποιοτικό. «Δεν θα πάει στο πιο φθηνό. Βλέπουμε ότι επεκτείνεται αυτό. Οι νέες γενιές είναι πολύ πιο ανοιχτοί να δοκιμάσει κάτι διαφορετικό. Επίσης αυτές οι καινούργιες συνήθειες που λέμε τώρα για τον καφέ, είναι συνυφασμένες και με άλλα προϊόντα όπως το κρασί και η μπίρα που και αυτά εξελίσσονται» τόνισε ο Γιάννης Ταλούμης. «Μαζί θα πορευτούν αυτά. Εκεί που ο καταναλωτής αναζητά το καλό φαγητό, το καλό κρασί θα αναζητά και τον καλό καφέ» συμπλήρωσε.

 

Επίσης ο Σταύρος Λαμπριανίδης ανέφερε ότι υπάρχει και μια ακόμα τάση, αυτή των εναλλακτικών ροφημάτων, σόγια, βρώμης κτλ. «Βλέπουμε ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι ζητούν τον cappuccinoμε ένα από αυτά τα γάλα» τόνισε. «Ακόμα και αυτό είναι μια ένδειξη ότι ο καταναλωτής ζητά το κάτι διαφορετικό» συμπλήρωσε ο Γιάννη Ταλούμης.

 

Το γενικό συμπέρασμα από την έρευνα αλλά και την κουβέντα, ήταν ότι οι καταναλωτικές συνήθειες έχουν αλλάξει και έχουν γίνει πιο απαιτητικές. Σε αυτό βοήθησε και η μεγάλη πληροφόρηση που υπάρχει μέσω των κοινωνικών δικτύων. Όσο και να αυξηθεί η τιμή του καφέ οι νέες αυτές συνήθειες που αποκτήθηκαν και κατά την διάρκεια της πανδημίας, δεν πρόκειται να αλλάξουν. Και όπως είπαν και συμφώνησαν όλοι, είναι μια πορεία που έχει πάρει προς τον ποιοτικό καφέ και προς την αναζήτηση του διαφορετικού.