Πώς οι ιδιοκτήτες καφέ θα διαχειριστούν αποτελεσματικά τα ολοένα αυξανόμενα κόστη

Πώς οι ιδιοκτήτες καφέ θα διαχειριστούν αποτελεσματικά τα ολοένα αυξανόμενα κόστη

Η περασμένη χρονιά επεφύλασσε πολλές προκλήσεις για τους ιδιοκτήτες καφέ.

 

Με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του Arabica να φτάνουν σε ιστορικά υψηλά και το λειτουργικό κόστος να αυξάνεται σε όλους τους τομείς, τα περιθώρια κέρδους μειώθηκαν σημαντικά. Καθώς οδεύουμε προς το 2026, το μέλλον παραμένει αβέβαιο. Ενώ ορισμένοι εκπρόσωποι του κλάδου προβλέπουν σταθεροποίηση τους επόμενους μήνες, στις αναδυόμενες αγορές, τα σημάδια είναι διαφορετικά.

 

Αναμφίβολα, οι εξελίξεις θα αναγκάσουν τους ιδιοκτήτες καφέ να προσαρμοστούν και να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους για την επιβίωση και την ανάπτυξή τους, σε ένα ολοένα και πιο απαιτητικό οικονομικό περιβάλλον. Όσοι υιοθετήσουν τις νέες τεχνολογίες σε συνδυασμό με τις προσεγμένες στρατηγικές μενού και την εξαιρετική εξυπηρέτηση πελατών θα είναι σε θέση να διαχειριστούν την απρόβλεπτη κατάσταση.

 

Αυξανόμενο κόστος

 

Στο ζήτημα της κλιματικής κρίσης έρχεται να προστεθούν προβλήματα όπως η έλλειψη εργατικού δυναμικού στις φάρμες η συμφόρηση σε σημεία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η γεωπολιτική αστάθεια περιπλέκει δε ακόμη περισσότερο τα πράγματα.

 

Οι εμπορικές διαμάχες και οι μεταβαλλόμενες δασμολογικές πολιτικές έχουν δημιουργήσει αβεβαιότητα, καθιστώντας δύσκολο τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό για τους εισαγωγείς, τους roasters και τους ιδιοκτήτες καφετεριών. Η εισαγωγή νέων περιβαλλοντικών κανονισμών, όπως ο EUDR, αν και απαραίτητος για τη βιώσιμη παραγωγή, έχει επίσης αυξήσει το κόστος συμμόρφωσης και έχει προσθέσει διοικητικά βάρη.

 

Ορισμένοι αναλυτές του κλάδου πάντως, έχουν εκφράσει επιφυλακτική αισιοδοξία για το επόμενο έτος. Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της illycaffè, Cristina Scocchia, προέβλεψε ότι τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του Arabica θα σταθεροποιηθούν μεταξύ 2,50 και 3 δολαρίων ΗΠΑ/λίβρα μέχρι τα τέλη του 2026, προβλέποντας υψηλότερους όγκους παραγωγής στη Βραζιλία και μείωση της παγκόσμιας ζήτησης, καθώς οι οικονομικές πιέσεις μειώνουν την κατανάλωση. Ωστόσο, πρόσφατα στοιχεία υποδηλώνουν ότι αυτό το χρονοδιάγραμμα ίσως  είναι υπερβολικά αισιόδοξο. Η Εθνική Εταιρεία Εφοδιασμού της Βραζιλίας (Conab) μείωσε πρόσφατα τις εκτιμήσεις της για τον Arabica το 2025 κατά 5% λόγω της ξηρασίας και άλλων παραγόντων, κάτι που καταδεικνύει ότι οι τιμές είναι πιθανό να παραμείνουν υψηλές στο άμεσο μέλλον.

 

Οι τιμές του καφέ δεν είναι όμως η μόνη ανησυχία για τους ιδιοκτήτες καφέ. Τα λειτουργικά έξοδα, τα οποία αυξάνονται σταθερά από την πανδημία κι έπειτα, αναμένεται να συνεχίσουν να ταλανίζουν τους ιδιοκτήτες καθ’ όλη τη διάρκεια του 2026.

 

Ακόμα κι αν οι τιμές του καφέ σταθεροποιηθούν στα τέλη του 2026, οι επιπτώσεις των υψηλών τιμών θα είναι μακροχρόνιες και εκτεταμένες τόσο για τους ιδιοκτήτες καφέ όσο και για τους καταναλωτές.  Σημειώνεται ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, ο πλήρης αντίκτυπος της απότομης αύξησης των τιμών του 2025 δεν έχει ακόμη γίνει αισθητός στα καφέ. Σύμφωνα με έκθεση του FAO του ΟΗΕ του Μαρτίου 2025, θα χρειαστεί σχεδόν ένας χρόνος για να αντιληφθούν οι καταναλωτές πλήρως τις επιπτώσεις των αυξήσεων των τιμών. Αυτό συνεπάγεται ότι οι καταναλωτές, αναπόφευκτα θα προσαρμόσουν τις αγοραστικές τους συνήθειες.

 

Η μετατόπιση αυτή δημιουργεί προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες για τους ιδιοκτήτες καφέ. Όσοι θα μπορούν να δικαιολογήσουν υψηλότερες τιμές τους μέσω έξτρα παροχών, όπως υψηλή ποιότητα εξυπηρέτησης, μοναδικές προσφορές και αποτελεσματική λειτουργία, θα βρίσκονται σε θέση να διατηρήσουν την αφοσίωση των πελατών.

 

Τα καφέ οφείλουν να βρουν καινοτόμους τρόπους προκειμένου να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες και να αναπτύξουν νέες στρατηγικές για την προσέλκυση πελατών. Η διαφοροποίηση του μενού, η εισαγωγή νέων επιλογών ροφημάτων που χρησιμοποιούν λιγότερο ακριβά συστατικά, όπως ροφήματα με βάση το τσάι, ή εποχιακές προσφορές που παρουσιάζουν πιο οικονομικά αποδοτικά μείγματα καφέ, μπορεί να βοηθήσουν στη διατήρηση των περιθωρίων κέρδους, προσφέροντας παράλληλα έξτρα αξία.

 

Επιπλέον, η δημιουργία μιας συναρπαστικής ατμόσφαιρας στο κατάστημα έχει πολύ μεγάλη σημασία. Κάθε επίσκεψη του πελάτη πρέπει να είναι ξεχωριστή και αξέχαστη. Επενδύσεις σε άνετα καθίσματα, επιμέλεια ελκυστικών λιστών αναπαραγωγής μουσικής, διοργάνωση εκδηλώσεων ή η δημιουργία σχέσεων ανάμεσα στο προσωπικό και τους τακτικούς πελάτες είναι κάποια χαρακτηριστικά που δημιουργούν μια οικεία ατμόσφαιρα.

 

Αντιμέτωποι με πιέσεις σε πολλαπλά μέτωπα, όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες καφέ στρέφονται στην έξυπνη τεχνολογία και σε ευέλικτες στρατηγικές. Τα σωστά τεχνολογικά εργαλεία μπορούν να βοηθήσουν τους ιδιοκτήτες να αποκτήσουν μεγαλύτερη εποπτεία όσον αφορά όλο το φάσμα των λειτουργιών ενός καφέ, επιτρέποντάς τους να εντοπίσουν με ακρίβεια πού μπορούν να μειώσουν το κόστος ή να επενδύσουν επιπλέον χρόνο και χρήματα για μέγιστη απόδοση.

 

Τα σύγχρονα συστήματα σημείων πώλησης,  παρέχουν πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για τα επίπεδα των αποθεμάτων και την απόδοση των προϊόντων. Αυτή η προσέγγιση που βασίζεται σε δεδομένα, επιτρέπει στους φορείς εκμετάλλευσης να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με το ποια είδη μενού πρέπει να προωθήσουν, πότε να προσαρμόσουν τις ποσότητες παραγγελιών και πώς να ελαχιστοποιήσουν τα απόβλητα μέσω βελτιωμένων προβλέψεων.