Μπορεί το matcha να βγει νικητής έναντι του καφέ; 

Μπορεί το matcha να βγει νικητής έναντι του καφέ; 

Το πράσινο τσάι matcha φαντάζει ως ο νέος ανταγωνιστής του καφέ. Μπορεί όμως να τα καταφέρει να τον νικήσει;

 

Μπορεί οι τιμές λιανικής πώλησης του καφέ να συνεχίζουν να αυξάνονται, ωστόσο η πλειονότητα των ανθρώπων δεν εγκαταλείπουν το αγαπημένο τους ρόφημα. Παρόλ’ αυτά, υπάρχουν και αρκετοί, οι οποίοι στρέφονται σε άλλες εναλλακτικές, με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε καφεΐνη. Το ρόφημα που πολλοί επιλέγουν πλέον αντί του καφέ είναι το matcha, ένα τσάι σε σκόνη ανοικτού πράσινου χρώματος που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να φτιάξετε τα πάντα, από lattes μέχρι και παγωτό. Έχει μια γεύση χόρτου σε συνδυασμό με τη φυσική γλυκύτητα ενός ξηρού καρπού και είναι γνωστό ότι είναι μια ισχυρή πηγή αντιοξειδωτικών. Οι άνθρωποι που στρέφονται σε υγιεινές λύσεις ή εκείνοι που απλώς προτιμούν να καταναλώνουν χαμηλότερη ποσότητα καφεΐνης, στρέφονται στο matcha σήμερα, περισσότερο από ποτέ. Και ενώ δεν φαίνεται ότι θα “εκθρονίσει” πλήρως τον καφέ, το τσάι αυτό αφήνει το στίγμα του στον κόσμο των coffee shops.

 

Το ενδιαφέρον για το Matcha είναι σίγουρα έντονο, με τα αναμενόμενα έσοδα της αγοράς έως το 2027 να φθάνουν τα 5,5 δισ. δολ.  Οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς matcha από την Ιαπωνία περιλαμβάνουν την Κίνα, τη Σρι Λάνκα, την Ινδία και τις ΗΠΑ. Στην πραγματικότητα, τα τελευταία 25 χρόνια, οι πωλήσεις matcha στις ΗΠΑ έχουν ξεπεράσει τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτή η άνοδος αποδίδεται κυρίως στην αυξανόμενη ζήτηση για υγιεινά προϊόντα και νέα ροφήματα, ιδιαίτερα για τσάι. Σήμερα, υπάρχουν πλέον πολλά brands matcha που τροφοδοτούν την αγορά, όπως η ITO EN  (ITOEF), η Jade Leaf Matcha και η Aiya. Ακόμη και μεγάλες εταιρείες όπως τα Starbucks και η Dunkin’ πουλούν πολλά διαφορετικά ροφήματα που παρασκευάζονται με matcha.

 

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η αγορά matcha προβλέπεται να αναπτυχθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 9,44% μεταξύ 2022-2027. Από την άλλη, η παγκόσμια αγορά καφέ προβλέπεται να φτάσει στο 4,28% όσον αφορά τον Σύνθετο Ετήσιο Ρυθμό Ανάπτυξης (CAGR) μεταξύ 2021-2026. Όσο υψηλότερος είναι ο CAGR, τόσο μεγαλύτερη είναι η αξία της αγοράς και ο προβλεπόμενος CAGR του matcha είναι υψηλότερος από αυτόν του καφέ κατά 5,16%.

 

Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Η κατανάλωση matcha αυξάνεται λόγω της αύξησης των χρόνιων ασθενειών, με τους καταναλωτές να να αναζητούν πιο υγιεινές εναλλακτικές λύσεις. Ωστόσο, η πανδημία επηρέασε την ανάπτυξη του matcha λόγω των δύσκολων διαδικασιών καλλιέργειάς του. Η αύξηση του εμπορίου μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ιαπωνίας, των ΗΠΑ, της Κίνας, της Σρι Λάνκα και της Ινδίας οδήγησε σε μια αμοιβαία οικονομική εταιρική σχέση. Επιπλέον, η ζήτηση για matcha στα επιδόρπια και στα μενού των αλυσίδων καφέ στηρίζουν την ανάπτυξή του κλάδου.

 

Από την άλλη, η βιομηχανία καφέ καταγράφει επίσης εντυπωσιακές επιδόσεις. Η αγορά αποτιμήθηκε σε 102,03 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020. Ένας κύριος λόγος για τον οποίο ο CAGR είναι χαμηλότερος συγκριτικά με την αγορά matcha σχετίζεται εν πολλοίς με τους εισαγωγείς και τους καταναλωτές, κυρίως στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και την Ασία, περιοχές όπου ακόμα πασχίζουν να καταπολεμήσουν την Covid-19. Μεγάλο αντίκτυπο στη βιομηχανία του καφέ έχει  επίσης η νέα τάση της παρασκευής καφέ στο σπίτι, που προτιμά περίπου το 70% των καταναλωτών. Συμπερασματικά, είναι δύσκολο να πούμε εάν το matcha θα υπερισχύσει κάποτε έναντι του καφέ. Ωστόσο, είναι ξεκάθαρο ότι έχει γίνει ένας άξιος ανταγωνιστής του.