Kαφές, τα χρόνια του κορωνοϊού…

Kαφές, τα χρόνια του κορωνοϊού…

Πρωτόγνωρες καταστάσεις γνωρίσαμε όλοι μας με το ξέσπασμα της πανδημίας, ενώ καθημερινές μας συνήθειες όπως η απόλαυση ενός καφέ σε κάποιο κατάστημα εστίασης, πλέον δεν υφίστανται

Η κρίση της πανδημίας άλλαξε ομολογουμένως τις ζωές μας. Οι περισσότεροι από εμάς απολαμβάναμε να βγαίνουμε έξω από τα σπίτια μας, να πηγαίνουμε στις δουλειές μας, στο Πανεπιστήμιο, στο γραφείο…

Πλέον τα περιοριστικά μέτρα δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για εξόδους, ενώ ακόμη και ο καφές σε κάποιο κατάστημα με παρέα, αποτελεί… είδος προς εξαφάνιση.

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει έρευνα από το Ηνωμένο Βασίλειο που αποτυπώνει την τεράστια αλλαγή που έχει επιφέρει η πανδημία στις καθημερινές μας συνήθειες, ακόμα και τα πιο απλά πράγματα, όπως ο καφές.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο λοιπόν, πριν την κρίση υπήρχαν περισσότερα από 26.000 καφέ:  μικρά και μεγάλα, αλυσίδες κ.ο.κ. χαρακτήριζαν και διαμόρφωναν την επικοινωνιακή κουλτούρα των Βρετανών.

Όλα αυτά μέχρι τον περασμένο Μάρτιο. ‘Ηταν τότε που το πρώτο κύμα του Covid-19 χτύπησε με σφοδρότητα την Ευρώπη. Στον Ηνωμένο Βασίλειο ένα ποσοστό της τάξης του 9ο% των καταστημάτων καφεστίασης έβαλε λουκέτο, έστω και για μικρό διάστημα. Εξ αυτών, περίπου το έναν τρίτο δεν έχει ανοίξει ακόμα, περιμένοντας την οριστική εξομάλυνση της κατάστασης, ενώ εκτιμάται ότι δε θα ανοίξουν ποτέ ξανά..Κάποια από αυτά, θα συνεχίσουν να λειτουργούν αποκλειστικά παρέχοντας υπηρεσίες take-away.

Ενδεικτικό είναι επίσης ότι η κατανάλωση ροφημάτων καφέ (σε ό,τι αφορά πάντοτε στην εστίαση) μειώθηκε σχεδόν κατά 50%!

Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο προκύπτει από την έρευνα της δημοσιογράφου Τζένιφερ Φερρέιρα για την αλλαγή των συνηθειών σχετικά με τον καφέ, μελετώντας ένα δείγμα περισσότερων από 1000 ανθρώπων, διαφορετικών φύλων, εισοδημάτων και συνηθειών. Η έρευνα είχε έναν κοινό παρονομαστή: Όλοι οι συμμετέχοντες ήταν  θαμώνες καφετεριών πριν την επιβολή του lockdown!

Τα αποτελέσματα είναι τα εξής: Οι πωλήσεις καφέ σε κόκκους εκτοξεύτηκαν, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι άρχιζαν να ετοιμάζουν μόνοι τους τον καφέ τους. Παράλληλα, αυξήθηκαν κατακόρυφα οι πωλήσεις εξοπλισμού, μηχανών καφέ και αξεσουάρ barista.

Αρκετοί αγόρασαν περισσότερο καφέ από τα συνήθη σημεία (σούπερμαρκετ και μπακάλικα), αρκετοί όμως άρχισαν να αγοράζουν από εξειδικευμένα μαγαζιά, μέσω διαδικτύου. Παράλληλα, τα «how to» βίντεο στο YouTube και τα σχετικά άρθρα γνώρισαν πρωτοφανή δημοφηλία, από τους αποκλεισμένους καφελάτρες που έψαχναν τρόπους να περάσουν την ώρα τους – και να πιουν καλό καφέ.

Όλα τα ανωτέρω έχουν αντίκτυπο στην καφεστίαση. Μεγάλες εταιρίες όπως η Costa Coffee και η Pret A Manger υπολογίζουν τις επαπειλούμενες θέσεις εργασίας σε χιλιάδες σε όλη την Αγγλία, ενώ όλο και περισσότερες επιχειρήσεις ίσως αναγκαστούν να στραφούν αποκλειστικά στο take-away. Ανάλογοι φόβοι υπάρχουν και σε πολλές χώρες της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.

Εντυπωσιακό ακόμη είναι και το γεγονός ότι περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες στην έρευνα επισκέφτηκαν μια καφετέρια αμέσως μετά τους περιορισμούς της καραντίνας. Αυτό το γεγονός από μόνο του δείχνει τη σημασία που έχει ως καφές ως κοινωνική συνήθεια, κάτι που δεν μπορεί να υποκατασταθεί απλά από έναν καφέ στο σπίτι.