Στον αέρα η εφαρμογή MyStreet για την επιτήρηση τραπεζοκαθισμάτων από πολίτες

Cup of coffee and smartphone, source: Shutterstock

Στον αέρα η εφαρμογή MyStreet για την επιτήρηση τραπεζοκαθισμάτων από πολίτες

Πράσινο φως έλαβε πριν από λίγες ημέρες η νέα εφαρμογή MyStreet, για την υποβολή καταγγελιών σχετικά με την αυθαίρετη χρήση κοινόχρηστων χώρων από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, μετά τη δημοσίευση της σχετικής ΚΥΑ.

 

Η εφαρμογή στοχεύει στην ενίσχυση της εποπτείας και της συμμετοχής των πολιτών στην επιτήρηση της χρήσης των δημόσιων κοινόχρηστων χώρων, ειδικά όσον αφορά την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων, κινούμενη στα πρότυπα της αντίστοιχης εφαρμογής MyCoast για τη χρήση των αιγιαλών.

 

Πρόσφατη έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατέδειξε ότι το 50% των καταστημάτων που βγάζουν στους κοινόχρηστους χώρους τραπεζοκαθίσματα δεν έχει άδεια από τους δήμους και το 27% των καταστημάτων καταλαμβάνει περισσότερο χώρο από τον προβλεπόμενο στην άδεια. Από τον έλεγχο σε 14 δήμους και 476 καταστήματα προέκυψε ότι 237 καταστήματα (ποσοστό 50%) καταλάμβαναν κοινόχρηστο χώρο χωρίς άδεια και 129 καταστήματα (ποσοστό 27%) καταλάμβαναν κοινόχρηστο χώρο καθ’ υπέρβαση της σχετικής άδειας, με το συνολικό ποσοστό παραβατικότητας να ανέρχεται στο 77%.

 

To MyStreet διατίθεται δωρεάν και μπορεί να εγκατασταθεί σε έξυπνες κινητές συσκευές με λειτουργικό Android ή iOS. Πέρα από τον έλεγχο κοινόχρηστων χώρων, παρέχει επίσης τη δυνατότητα προβολής των σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και ασφαλών σημείων συγκέντρωσης.

 

 

Μέσω της εφαρμογής, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν σε χάρτη με γεωχωρικά δεδομένα, να εντοπίσουν παραβάσεις και να υποβάλουν ανώνυμες ή επώνυμες καταγγελίες «με ασφάλεια, διαφάνεια και σεβασμό στην ιδιωτικότητα».

  • Για επώνυμη καταγγελία, η είσοδος γίνεται με διαπιστευτήρια ΓΓΠΣΨΔ (gov.gr). Προαιρετικά δηλώνονται στοιχεία επικοινωνίας και μετά την υποβολή αποδίδεται μοναδικός αριθμός και ημερομηνία καταγγελίας.
  • Για ανώνυμη, ο χρήστης εισέρχεται ως επισκέπτης, χωρίς υποχρέωση παροχής προσωπικών στοιχείων.

Ωστόσο, οι επώνυμοι χρήστες μπορούν να δουν το ιστορικό των καταγγελιών τους και βασικά στοιχεία (αριθμός, ημερομηνία, λόγος, περίληψη, δήμος/τοποθεσία).

 

Η απόφαση θέτει δύο κρίσιμους περιορισμούς για την αποφυγή κατάχρησης:

  • επιτρέπεται μόνο μία καταγγελία την ίδια ημέρα από την ίδια συσκευή για την ίδια παραχώρηση, και
  • η καταγγελία πρέπει να υποβάλλεται από συσκευή που βρίσκεται κοντά στο σημείο ενδιαφέροντος.

Αν δεν είναι δυνατή η χρήση της εφαρμογής, οι καταγγελίες μπορούν να υποβληθούν με κάθε πρόσφορο μέσο σε οποιαδήποτε δημόσια αρχή, η οποία οφείλει να τη διαβιβάσει αυθημερόν ηλεκτρονικά στον αρμόδιο Δήμο.

 

Όλες οι καταγγελίες εμφανίζονται στο σχετικό Μητρώο προκειμένου να εξετασθούν από τον αρμόδιο Δήμο. Οι Δήμοι δύνανται να κατηγοριοποιούν τις υποθέσεις, π.χ. με βάση το πλήθος ανά θέση, τη βαρύτητα της παράβασης, τη σαφήνεια του περιεχομένου, τον επώνυμο ή ανώνυμο χαρακτήρα της καταγγελίας.

 

Ως προς τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR), η απόφαση ορίζει ότι:

  • υπεύθυνος επεξεργασίας είναι το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης
  • οι Δήμοι ενεργούν ως αυτοτελείς υπεύθυνοι επεξεργασίας για τις καταγγελίες αρμοδιότητάς τους, και
  • η ΓΓΠΣΨΔ ενεργεί ως εκτελούσα την επεξεργασία για λογαριασμό του Υπουργείου Εσωτερικών για τις πράξεις που απορρέουν από τα άρθρα 1 και 3 της απόφασης.

 

Με αυτό τον τρόπο, επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση, η κυβέρνηση επιδιώκει να ενισχύσει τη συμμετοχή των πολιτών στην καθημερινότητα, καθιστώντας το σύστημα πιο δημοκρατικό, ευέλικτο και προσβάσιμο σε κάθε πολίτη, ενώ η εφαρμογή μπορεί να συμβάλει σε πιο ισορροπημένη συνύπαρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας και ποιότητας ζωής στον αστικό ιστό.

 

Οι χρήστες των social media πάντως εκφράζουν πολλές επιφυλάξεις για την εφαρμογή, κάνοντας λόγο για εκδικητικές καταγγελίες, προώθηση του καταδοτισμού, αλλά και ομολογία αδυναμίας ελέγχου από πλευράς των αρχών.