Η προσφορά εποχικών προϊόντων και οι limited κυκλοφορίες είναι οι μεγάλες τάσεις στον καφέ*

Η προσφορά εποχικών προϊόντων και οι limited κυκλοφορίες είναι οι μεγάλες τάσεις στον καφέ*

Είναι γεγονός ότι η βιομηχανία του καφέ τα τελευταία χρόνια βιώνει ριζικές αλλαγές, με στόχο να προσελκύσει μια νέα γενιά καταναλωτών. Τα εποχικά ροφήματα και οι capsule συλλογές περιορισμένης έκδοσης τείνουν να γίνουν ο κανόνας στον κόσμο του καφέ, αντανακλώντας μια στροφή προς την εξατομίκευση και την καινοτομία.

 

Τα παραδοσιακά καφέ, που κάποτε επικεντρώνονταν στο εσπρέσο και σε κλασικές μεθόδους παρασκευής καφέ, στρέφονται στην καινοτομία και τη διαφοροποίηση των προϊόντων για να παραμείνουν δυνατοί παίκτες στην αγορά. Με την αγορά να γίνεται ολοένα και πιο κορεσμένη, τα brands καφέ προκειμένου να ξεχωρίσουν, πρέπει να δημιουργήσουν μια κουλτούρα εξειδίκευσης και εξατομίκευσης με το λανσάρισμα εξειδικευμένων προϊόντων , νέων συνεργασιών και εποχικών editions».

 

Aξίζει να σημειωθεί ότι οι πρακτικές αυτές δεν είναι καινούργιες, αλλά συνεχώς εξελίσσονται. Πλέον για να έχει απήχηση μια κυκλοφορία, χρειάζεται μπόλικος ενθουσιασμός, ένα όμορφο αφήγημα και σύνδεση – όπως ακριβώς συμβαίνει με τα προϊόντα streetwear ή ομορφιάς.

 

Η Starbucks είναι η πρώτη μάρκα που μας έρχεται στο μυαλό όταν αναφερόμαστε σε εποχικά ροφήματα, όπως το διάσημο φθινοπωρινό «Pumpkin Spice Latte» και τα latte με μπισκότα ζάχαρης ή τα mochas μέντας. Στις ΗΠΑ, η Blank Street Coffee, έχει κάνει ένα βήμα πιο μπροστά με το concept του «Green Room» στο Soho, εισάγοντας νέα ροφήματα κάθε τρεις έως τέσσερις εβδομάδες. Αυτές οι προσφορές συχνά περιλαμβάνουν μοναδικά συστατικά όπως «τελετουργικό matcha» και «αφρώδες καρπούζι», προσελκύοντας τους καταναλωτές που αναζητούν φρέσκες και συναρπαστικές γεύσεις.

 

Μια άλλη εταιρεία, η La Colombe Coffee Roasters πρόσφατα λάνσαρε ένα ρόφημα Strawberry Mocha Draft Latte περιορισμένης έκδοσης για την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, καθώς ο έτοιμος προς κατανάλωση (RTD) καφές επαναπροσδιορίζεται ως lifestyle merch. Η Better Buzz έχει επίσης λανσάρει εποχιακά μενού περιορισμένης έκδοσης, με χειμερινές και ανοιξιάτικες γεύσεις.

 

Και η λίστα είναι μακρά…

 

Customization: Το νέο πρότυπο

 

Ο μαύρος καφές φίλτρου και ο εσπρέσο είναι για τον κόσμο του καφέ ό,τι είναι το μικρό μαύρο φόρεμα και το λευκό μπλουζάκι για τη μόδα – διαχρονικά βασικά είδη που δεν εξαφανίζονται ποτέ, πρoσφέροντας “αθόρυβα” σταθερότητα την αγορά.

 

Ωστόσο πλέον, ένας “decent” κλασικός και αγαπημένος καφές δεν είναι πλέον αυτό που σε κάνει να ξεχωρίζεις, σε μία αρκετά απιτητική αγορά. Απλώς σε κρατάει στο παιχνίδι. Για να προχωρήσεις όμως ένα βήμα μπροστά, χρειάζεσαι μια σαφή ταυτότητα. Τι πρεσβεύεις; Ποια είναι η προσέγγισή σου; Οι ισχυρότερες μάρκες δημιουργούν κάτι στο οποίο οι άνθρωποι θέλουν να συμμετέχουν. Φέρνει τους ανθρώπους κοντά, δημιουργεί την αίσθηση του ανήκειν και μπορεί να πει μια ιστορία. Η έμφαση στην εξατομίκευση αναδιαμορφώνει τις προσδοκίες των καταναλωτών. Οι μάρκες ξεπερνούν τον παραδοσιακό καφέ, προσφέροντας πλέον μια ατελείωτη γκάμα επιλογών που καλύπτουν τα ατομικά γούστα.

 

Επιπτώσεις για τη βιομηχανία του καφέ*

 

Η υιοθέτηση στρατηγικών εμπνευσμένων από τη μόδα στον τομέα του καφέ σηματοδοτεί μια σημαντική εξέλιξη προς την εμπειρική κατανάλωση. Οι σημερινοί καταναλωτές δεν κυνηγούν πλέον απλώς μια δόση καφεΐνης – αγοράζουν έναν τρόπο ζωής που αντικατοπτρίζει τις αξίες, την αισθητική και τις φιλοδοξίες τους.

 

Ο καφές έχει γίνει ένα όχημα προσωπικής έκφρασης, είτε μέσω εποχιακών προσφορών, γεύσεων limited έκδοσης, αποκλειστικών συνεργασιών λιανικής πώλησης ή εξαιρετικά προσαρμόσιμων προσφορών που αντικατοπτρίζουν την ταχέως εξελισσόμενη, βασισμένη στη διαφημιστική εκστρατεία κουλτούρα της μόδας και της ομορφιάς.

 

Αλλά αυτή η μετατόπιση είναι ένα δίκοπο μαχαίρι. Ενώ η καινοτομία μπορεί να οδηγήσει στη διαφοροποίηση ενός brand και να εμβαθύνει την εμπλοκή των πελατών, ο αδιάκοπος ρυθμός των λανσαρισμάτων και των συνεργασιών μπορεί να ωθεί τη βιομηχανία προς τον υπερκορεσμό και τον “κανιβαλισμό” της αγοράς. Υπάρχει τόσο μεγάλη πίεση στις μάρκες να λανσάρουν συνεχώς κάτι νέο , που όλα αυτά τα προϊόντα αρχίζουν να μοιάζουν ίδια ή να προσφέρουν κάτι κοινό και όχι κάτι ξεχωριστό για τον καθένα. Και αυτή η διαρκής προσπάθεια για δημιουργικότητα δεν είναι μόνο εξαντλητική για τους πελάτες. Φθείρει και την ομάδα πίσω από αυτήν.

 

Η καινοτομία μπορεί να είναι εξαιρετική αλλά πρέπει να έχει έναν σκοπό. Με εκατοντάδες προϊόντα RTD να καταφθάνουν στα ράφια κάθε χρόνο, η αγορά γίνεται ολοένα και πιο γεμάτη. Όπως και το fast fashion, έτσι και στον καφέ, ο ταχύς κύκλος των τάσεων κινδυνεύει να θεωρηθεί υπερβολικός και τελικά μη βιώσιμος, ειδικά και στο πλαίσιο των αυξανόμενων περιβαλλοντικών ανησυχιών.

 

Ο τομέας κινδυνεύει επίσης με κόπωση. Όπως ακριβώς οι κύκλοι της μόδας συχνά μετατοπίζονται από τον μαξιμαλισμό πίσω στον μινιμαλισμό, οι καταναλωτές μπορεί τελικά να επιθυμήσουν μελλοντικά μια επιστροφή στην απλότητα. Σε ένα κλίμα οικονομικής αβεβαιότητας, αυξανόμενου πληθωρισμού και ενδεχόμενης ύφεσης, η αξία και η αυθεντικότητα εν τέλει μπορεί να έχουν προτεραιότητα έναντι της καινοτομίας.