Γιάννης Ταλούμης: «Το πάθος και η υπομονή αποτελούν λέξεις-κλειδιά για την επιτυχία»

Γιάννης Ταλούμης: «Το πάθος και η υπομονή αποτελούν λέξεις-κλειδιά για την επιτυχία»

Με μακρά πορεία, σχεδόν 30 ετών, στον χώρο του καφέ, πολλές περγαμηνές και διακρίσεις στο «βαρύ» βιογραφικό του, πορεία στο εξωτερικό που σπάνια συναντά κάποιος, ο Γιάννης Ταλούμης, ιδρυτής, μέτοχος και γενικός διευθυντής της taf, δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις.

 

Aπό την Κατερίνα Θεοδωροπούλου

 

Πόσα χρόνια, πλέον, ασχολείστε με τον χώρο και πώς προέκυψε η ανάγκη να συστήσετε στην ελληνική αγορά τον λεγόμενο specialty καφέ;

Στην πραγματικότητα, ξεκίνησα την εργασία μου στην οικογενειακή επιχείρηση καφέ, όμως, μπαίνοντας όλο και περισσότερο στον συναρπαστικό κόσμο του καφέ και γνωρίζοντάς τον καλύτερα, ήθελα να αλλάξω τον τρόπο που βλέπαμε τον καφέ και να του δώσω μια πολυδιάστατη σημασία, δίνοντας αξία σε νέα γευστικά προφίλ. Ήθελα να δώσω αξία στο ίδιο το προϊόν, αλλά και σε όλες τις κατηγορίες ανθρώπων που δουλεύουν γι’ αυτό και να ανοίξω καινούργιους για την αγορά ορίζοντες, να δημιουργήσω νέες εμπειρίες για τον καταναλωτή.

 

Ένα από τα μυστικά της μεγάλης επιτυχίας σας είναι η αφοσίωση στην «αναζήτηση». Πώς βρίσκετε τους καλύτερους παραγωγούς ανά τον κόσμο;

Η αναζήτηση της καλύτερης δυνατής πρώτης ύλης αποτελεί τον θεμέλιο λίθο του προγράμματος “Direct Relationship”, που δημιουργήσαμε και αναπτύξαμε από το 2008 και έπειτα. Σίγουρα, από τα πολύ βασικά κριτήρια είναι η ποιότητα του προϊόντος, που εξαρχής ορίζουμε, και οι πρακτικές που χρησιμοποιούνται. Όμως, αυτά πρέπει απαραίτητα να συνοδεύονται από προσωπική σχέση και αμοιβαία εμπιστοσύνη. Γι’ αυτό και ονομάσαμε το πρόγραμμά μας “taf Direct Relationship”. Με όλο το δίκτυο των παραγωγών μας δουλεύουμε αρκετά χρόνια μαζί, τους γνωρίζω προσωπικά και τους επισκέπτομαι κάθε ένα η δύο χρόνια. Γνωρίζω τι μπορεί να μας δώσει ο καθένας και εκείνοι ξέρουν τι χρειαζόμαστε εμείς. Το πάθος και η υπομονή αποτελούν δύο λέξεις-κλειδιά, δύο αξίες που με συνδέουν με τους δικούς μας παραγωγούς καφέ.

 

Ποια άλλα κύρια χαρακτηριστικά έχουν κάνει τον καφέ taf να ξεχωρίζει;

Πέρα από τις βασικές αρχές και τα πρότυπα ποιότητας που έχουμε ορίσει ως εταιρεία, η επιλογή καφέδων που έχουν καλλιεργηθεί με αυστηρά πρωτόκολλα, έχουν ξεδιαλεχτεί και επεξεργαστεί πολύ προσεκτικά, είναι σημαντική. Το σωστό καβούρδισμα και η σωστή παρασκευή συμβάλλουν εξίσου στην ανάδειξη των μοναδικών γευστικών προφίλ. Για μένα, ο καφές ανώτερης ποιότητας που φέρει την υπογραφή της taf είναι ο κόπος και η αγάπη του παραγωγού για τον καφέ του, το πάθος και η υπομονή που ανέφερα παραπάνω, η συνεχής αναζήτηση ανθρώπων σαν και μένα για μοναδικούς καφέδες, η τέχνη και η επιδεξιότητα του roaster, η δημιουργική δουλειά του barista, ο σεβασμός για το περιβάλλον, η υποστήριξη τοπικών κοινωνιών, η λαχτάρα ενός καθημερινού ανθρώπου για ένα φλιτζάνι καφέ που θα του προσφέρει μια μοναδική εμπειρία.

 

Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι νέες τάσεις στον χώρο του καφέ;

Οι νέες τάσεις επηρεάζονται άμεσα από τις εξελίξεις και τις εκάστοτε συνθήκες που βιώνουμε, για παράδειγμα αυτήν τη χρονική περίοδο σχετίζονται άμεσα με την πανδημία. Επομένως, βλέπουμε την τάση για ολοένα και αυξανόμενη κατανάλωση καφέ στο σπίτι και αναβάθμιση της εμπειρίας μέσα από την παρασκευή αλλά και την κατανάλωση καφέ στον εργασιακό μας χώρο ή στον χώρο του σπιτιού μας, όπου περνάμε πλέον τις περισσότερες ώρες. Παρατηρούμε ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για εκπαίδευση από την πλευρά των καταναλωτών, τόσο όσον αφορά το παρασκευαστικό μέρος όσο και την αναζήτηση καφέδων καλύτερης ποιότητας.

 

Η πανδημία, λοιπόν, δημιουργεί ένα νέο «πρωτόκολλο»;

Ναι, ανέφερα κάποιες παραπάνω, ωστόσο μια άλλη τάση που σχετίζεται με αυτή και συνδέεται με τα παραπάνω είναι η τοπικότητα στην κατανάλωση. Τείνουμε δηλαδή να προτιμούμε τα καταστήματα της περιοχής μας. Αυτό θεωρώ ότι θα παραμείνει και μελλοντικά και αποτελεί κάτι θετικό, το να στηρίζουμε δηλαδή τις τοπικές επιχειρήσεις.

 

Έχοντας δημιουργήσει και το δικό σας coffee shop, έρχεστε άμεσα σε επαφή με τον κόσμο. Νιώθετε ότι, πλέον, ο Έλληνας είναι εξαιρετικά απαιτητικός στον καφέ που επιλέγει;

Το taf coffee shop, στο κέντρο της Αθήνας, στις αρχές του 2009, ήταν το πρώτο κατάστημα στην Ελλάδα μέσα από το οποίο ο τελικός καταναλωτής ήρθε σε άμεση επαφή με τη νέα κουλτούρα καφέ την οποία πρεσβεύουμε. Από το άνοιγμά του μέχρι και σήμερα, στόχος μας είναι η διάδοση της γνώσης, η άμεση επικοινωνία, η επαφή των καταναλωτών με νέες γεύσεις και νέες ορολογίες γύρω από τον καφέ, με νέους δρόμους γευστικούς, που οδηγούν σε μια ξεχωριστή εμπειρία στον τελικό καταναλωτή.

Ο Έλληνας, τα τελευταία χρόνια, έχει αρχίσει να αναζητά περισσότερο την ποιότητα, είναι ανοιχτός να ακούσει και να γνωρίσει νέα πράγματα και μέσα από αυτή τη διαδικασία της μάθησης γίνεται ολοένα και πιο απαιτητικός. Αυτό το παρατηρήσαμε στο κατάστημά μας με την πάροδο του χρόνου και την εκπαίδευση των καταναλωτών.

 

Για όσους μας διαβάζουν, ποια στοιχεία-χαρακτηριστικά του καφέ πρέπει να προσέχουν για να ξέρουν ότι πίνουν καλό καφέ;

Αρχικά, είναι καλό να αναζητούνται πληροφορίες που σχετίζονται με τον καφέ και την ιχνηλασιμότητά του. Στη συνέχεια, μπορούμε να πούμε πολύ γενικά και εύκολα ότι μπορεί κάποιος δοκιμάζοντας έναν καφέ να προσπαθήσει να αντιληφθεί τον πλούτο των αρωμάτων και των γεύσεων, την «καθαρή» επίγευσή του και σε γενικές γραμμές την ισορροπία της γλυκύτητας με την οξύτητά του.

 

Η παγκόσμια αγορά ήταν ένα δύσκολο στοίχημα, που τελικά καταφέρατε να κερδίσετε… Σε πόσα σημεία εξάγετε αυτήν τη στιγμή;

Οι συνεργασίες μας στο εξωτερικό είναι με ανεξάρτητα καφέ τα οποία ευθυγραμμίζονται με τις δικές μας αξίες. Τα συναντάμε σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Παρίσι, η Βιέννη, το Βερολίνο, το Λονδίνο, η Σόφια και το Βουκουρέστι. Επίσης, στην Κύπρο, στις ΗΠΑ –και πιο συγκεκριμένα στο Σικάγο–, στα Αραβικά Εμιράτα, το Κατάρ και το Μπαχρέιν.

 

Ποιοι είναι οι στόχοι και τα επαγγελματικά σας σχέδια για το 2021;

Θέλουμε να διατηρήσουμε τον ρυθμό ανάπτυξης που έχουμε και στοχεύουμε παράλληλα σε νέες αγορές τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Ταυτόχρονα, ολοκληρώνουμε μια σημαντική αναβάθμιση και επέκταση στην παραγωγή μας και αυτό μας δίνει την ώθηση για την αναζήτηση νέων αγορών, που ανέφερα. Επίσης, θέλουμε να συνεχίσουμε τη διάδοση της γνώσης είτε μέσα από online σεμινάρια που έχουμε ήδη ξεκινήσει σε καταναλωτές είτε με διά ζώσης σεμινάρια, όποτε αυτό είναι εφικτό.

 

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο 7ο τεύχος του Coffee & Brunch που κυκλοφορεί.