Στον καφέ σημασία έχει (και) το “περιτύλιγμα”!

Στον καφέ σημασία έχει (και) το “περιτύλιγμα”!

Τα τελευταία δύο χρόνια, η συσκευασία του καφέ αποτελεί ένα μεγάλο θέμα τόσο για τους roasters όσο και για τους καταναλωτές.

 

Πλέον όλοι εστιάζουν την προσοχή τους στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των συσκευασιών. Πέραν αυτού, η εμφάνιση καινοτόμων επιλογών σχεδιασμού καταδεικνύει ότι οι roasters αναζητούν πάντα νέους τρόπους για να διαφοροποιηθούν σε μια αγορά, άκρως ανταγωνιστική. Στο πλαίσιο αυτό της συνεχούς αναζήτησης πρωτοτυπίας, 3 νέα trends έχουν αναδειχθεί την τελευταία περίοδο όσον αφορά το packaging.

 

Πάνω από όλα η φρεσκάδα

Το 2020, όταν πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο κήρυξαν μαζικά lockdowns, αρκετοί καταναλωτές προσέφυγαν στις διαδικτυακές παραγγελίες. Στον κλάδο του καφέ, αυτό είχε ως αποτέλεσμα να σημειώσουν κατακόρυφη άνοδο οι συνδρομές που προσέφεραν πολλές εταιρείες καφέ. Προς οικιακή χρήση οι roasters άρχισαν να προσφέρουν μικρότερες συσκευασίες ώστε να διασφαλίζεται η διατήρηση της ποιότητας του καφέ και η οξείδωση να μην αποτελεί πλέον “απειλή”. Όμως όλα αυτά για τον καφέ σε κόκκο και όχι αλεσμένο όπου εκεί η οξείδωση παραμένει ένα μεγάλο ζήτημα. Η Corina Ye είναι Senior Account Manager της MTPak Coffee. Η ίδια αναφέρει ότι η πλειονότητα των συνεργαζόμενων roasters “δούλεψε” περισσότερο με συσκευασίες που περιείχαν κόκκους του καφέ, αν και ορισμένοι προσέφεραν την επιλογή της άλεσης. “Ένας αξιόπιστος τρόπος στεγανοποίησης των σάκων (για την αποφυγή της οξείδωσης) είναι απαραίτητος”, λέει. Μάλιστα, όπως εξηγεί, οι επανασφραγιζόμενες συσκευασίες ήταν εξαιρετικά δημοφιλείς στους roasters specialty coffee τους τελευταίους μήνες. Παρ’ όλα αυτά οι καταναλωτές έδιναν περισσότερη σημασία στο βάρος και την ανθεκτικότητα των συσκευασιών που είχε να κάνει με το κόστος της αποστολής και την αποτελεσματικότερη προστασία των κόκκων κατά τη μεταφορά αντίστοιχα.

 

Custom σχεδιασμός

Το πλήρες customization ήταν μια άλλη τάση με την ψηφιακή εκτύπωση να το καθιστα πιο γρήγορο και εύκολο. Ο βραβευμένος σχεδιαστής label, Mario di Paolo είπε κάποτε σε μια συνέντευξή του ότι «οι καταναλωτές χρειάζονται εμπνευσμένα νέα υλικά… υλικά που τους κάνουν να ονειρεύονται και μεταδίδουν την ιστορία πίσω από τα προϊόντα που καταναλώνουν». Με αυτή την αρχή, οι roasters specialty καφέ τα τελευταία χρόνια έχουν πειραματιστεί σε μεγάλο βαθμό με τα υλικά. Το χαρτί kraft και αυτό του ρυζιού ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή, δίνοντας μια ρουστίκ και βιοτεχνική αίσθηση στη συσκευασία του καβουρδισμένου καφέ με τρόπο που να “ταιριάζει” με τους καταναλωτές. Ωστόσο, ορισμένοι roasters έχουν δείξει προτίμηση σε γυαλιστερά, πιο απαλά υλικά όπως βιοπλαστικά τύπου LDPE και PLA. Εκτός από την ευκολότερη εκτύπωση, ορισμένοι roasters πιστεύουν ότι οι καταναλωτές προτιμούν την πιο «καθαρή» αισθητική αυτών των υλικών.

 

Ματ ή γυαλιστερό;

Τα γυαλιστερά χρώματα αποτελούν τη “βάση” για τη δημιουργία της συσκευασίας. Συχνά χρησιμοποιούνται φωτεινά και ζωντανά χρώματα για να τραβήξουν την προσοχή του καταναλωτή. Τα τελευταία χρόνια, όμως ολοένα και περισσότερες μάρκες specialty καφέ στράφηκαν στη χρήση ματ αποχρώσεων στις συσκευασίες τους.  Και αυτό γιατί οι ματ επιστρώσεις «μαλακώνουν» τα χρώματα και ο εγκέφαλος συνδέει υποσυνείδητα αυτό που βλέπει με μια λεία ή βελούδινη επιφάνεια, η οποία φαίνεται πιο ελκυστική. Σύμφωνα με μια μελέτη των Eva Marckhgott και Bernadette Kamleitner, «τα τρόφιμα σε ματ συσκευασία μπορεί να θεωρηθούν πιο φυσικά και λιγότερο χημικά». Μια άλλη μελέτη που διεξήχθη δείχνει ότι η σχέση μεταξύ ματ επιφανειών και «φυσικότητας» οφείλεται στην υφή που είναι χαρακτηριστική των οργανικών υλικών. Αντίθετα, τα γυαλιστερά γυαλιά και τα φωτεινά χρώματα παραπέμπουν  τεχνητά υλικά, όπως τα πλαστικά.