Ο καφές συνδέεται με τις… παρορμητικές αγορές

Ο καφές συνδέεται με τις… παρορμητικές αγορές

Σε μία “παράδοξη” ανακάλυψη κατέληξε επιστημονική έρευνα του Πανεπιστημίου της Νότιας Φλόριντα (USF), η οποία εξέτασε τη σχέση της καφεΐνης με τη διάθεση του ανθρώπου για… shopping.  

 

Η μελέτη συμπέρανε ότι η κατανάλωση καφέ πριν τα ψώνια μπορεί να επηρεάσει τις επιλογές των προϊόντων που προτίθενται να αγοράσουν οι καταναλωτές, καθώς και το ποσό που ξοδεύουν. “Η καφεΐνη, ως ισχυρό διεγερτικό, απελευθερώνει ντοπαμίνη στον εγκέφαλο, η οποία διεγείρει το μυαλό και το σώμα. Αυτό οδηγεί σε μια υψηλότερη ενεργειακή κατάσταση, η οποία με τη σειρά της ενισχύει την παρορμητικότητα και μειώνει τον αυτοέλεγχο”, δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας και καθηγητής USF Dipayan Biswas. «Ως αποτέλεσμα, η πρόσληψη καφεΐνης αυξάνει την παρορμητικότητα στις αγορές, όσον αφορά τον αριθμό τους αλλά και το ποσό που δαπανάται» πρόσθεσε.

 

Οι ερευνητές πραγματοποίησαν διάφορα πειράματα κατά τα οποία προσφέρθηκαν ροφήματα σε πελάτες καταστημάτων, όταν εισέρχονταν σε αυτά. Κατά την είσοδό τους στα καταστήματα, οι μισοί περίπου από τους 300 συνολικά συμμετέχοντες καταναλωτές έλαβαν είτε καφέ με περίπου 100 mg καφεΐνης, είτε ντεκαφεϊνέ ή νερό. Κατά την έξοδο από τα καταστήματα, οι καταναλωτές παρέθεσαν τις αποδείξεις στους ερευνητές. Η μελέτη διαπίστωσε ότι όσοι έπιναν καφέ με καφεΐνη πριν τα ψώνια τους αγόραζαν «σημαντικά υψηλότερο» αριθμό ειδών και ξόδευαν περισσότερα σε σύγκριση με εκείνους που κατανάλωναν ντεκαφεϊνέ ή νερό. Σύμφωνα με την έκθεση, τα άτομα που κατανάλωσαν καφεΐνη ξόδεψαν περίπου 50% περισσότερα χρήματα και αγόρασαν σχεδόν 30% περισσότερα είδη. Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι η καφεΐνη επηρέασε τους τύπους προϊόντων που επέλεγαν οι αγοραστές.

 

Οι ερευνητές ανέφεραν ότι όσοι έπιναν καφέ με καφείνη αγόραζαν περισσότερα μη απαραίτητα αγαθά, όπως αρωματικά κεριά και αρώματα, σε σύγκριση με τους υπόλοιπους. Ωστόσο, η έρευνα διαπίστωσε ότι υπήρχε «ελάχιστη διαφορά» μεταξύ των δύο ομάδων όσον αφορά τις αγορές πρακτικών ειδών ή ειδών πρώτης ανάγκης, συμπεριλαμβανομένων των σκευών κουζίνας και των καλαθιών αποθήκευσης.

 

Μια δεύτερη μελέτη πραγματοποιήθηκε σε εργαστηριακό περιβάλλον, και εξέτασε τις καταναλωτικές συνήθειες αγορών μέσω διαδικτύου. Σε αυτό το πείραμα, οι ερευνητές χώρισαν 200 μαθητές σχολών επιχειρήσεων σε αυτούς που κατανάλωναν καφέ με καφεΐνη και σε αυτούς που έπιναν ντεκαφεϊνέ. Στη συνέχεια τους ζητήθηκε να επιλέξουν ποια είδη θα αγόραζαν από μια προκαθορισμένη λίστα 66 επιλογών. Η μελέτη διαπίστωσε ότι όσοι κατανάλωναν καφεΐνη επέλεξαν μεγαλύτερο αριθμό προϊόντων που θα χαρακτηρίζονταν ως παρορμητικές αγορές. Δεδομένων των αποτελεσμάτων, οι συγγραφείς της μελέτης προτείνουν στους καταναλωτές να αποφεύγουν να πίνουν καφέ πριν ψωνίσουν, εάν θέλουν να κάνουν οικονομία.

 

«Ενώ μέτριες ποσότητες πρόσληψης καφεΐνης μπορεί να έχουν θετικά οφέλη για την υγεία, μπορεί να υπάρξουν ακούσιες συνέπειες που σχετίζονται με τις καταναλωτικές συνήθειες», είπε ο Biswas. «Ως εκ τούτου, οι καταναλωτές που προσπαθούν να ελέγξουν τις παρορμητικές δαπάνες τους, θα πρέπει να αποφεύγουν την κατανάλωση ροφημάτων με καφεΐνη πριν ψωνίσουν».

 

Πηγή: ctvnews.ca