7 εντυπωσιακοί τρόποι που η καφεΐνη επιδρά στον εγκέφαλο

7 εντυπωσιακοί τρόποι που η καφεΐνη επιδρά στον εγκέφαλο

Πολύπλοκες και ενδιαφέρουσες επιδράσεις έχει η καφεΐνη στον εγκέφαλο.

 

Οι επιστήμονες μέσω ερευνών διαπιστώνουν ολοένα και περισσότερο ότι η ουσία αυτή αλληλεπιδρά με τον ανθρώπινο εγκέφαλο με ενδιαφέροντες, ή ακόμη και απροσδόκητους, τρόπους. Μια μελέτη που διεξήχθη το 2012 διαπίστωσε ότι η καφεΐνη συνδέεται με συγκεκριμένους υποδοχείς στον εγκέφαλο που ρυθμίζουν το μεταβολισμό, το “ρολόι” του σώματος και την καρδιά. Παρακάτω θα βρείτε μερικούς από τους πιο ενδιαφέροντες τρόπους με τους οποίους η καφεΐνη επηρεάζει το μυαλό προς το καλύτερο, σύμφωνα πάντα με την επιστήμη.

 

Αλλάζει τον τρόπο που θυμόμαστε τις λέξεις

Η κατανάλωση 200mg καφεΐνης, που ισοδυναμεί με περίπου δύο φλιτζάνια καφέ, πριν από μια εργασία απομνημόνευσης λέξεων έδειξε ότι βοήθησε τους ανθρώπους να θυμούνται γρήγορα τις λέξεις. Η σχετική μελέτη διεξήχθη το 2012 και δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό PLOS ONE. Η λεκτική βραχυπρόθεσμη μνήμη είναι ένα ενδιαφέρον μέρος του εγκεφάλου που παραμένει ένα μυστήριο για τους ερευνητές. Πάντως οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι μια δόση καφεΐνης ενίσχυσε την ικανότητα των συμμετεχόντων να θυμούνται λέξεις που παραπέμπουν στο αίσθημα της χαράς, αλλά όχι λέξεις που έχουν αρνητικούς συσχετισμούς.

 

Μπορεί να αλλάξει τις γευστικές μας προτιμήσεις

Μια εντυπωσιακή μελέτη το 2013 εξέτασε πώς η καφεΐνη επηρεάζει τη συμπεριφορά και τις δεξιότητες ανάμεσα στα δυο φύλα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα συμπεράσματα ήταν ότι η λήψη καφεΐνης μαζί με μια άγνωστη γεύση – σε αυτήν την περίπτωση, το γιαούρτι με σιρόπι σφενδάμου, μέντα ή σε συνδυασμό με κολοκυθόπιτα – βοήθησε τους ανθρώπους να προσαρμοστούν εύκολα στις νέες γεύσεις και εν τέλει να τους αρέσουν.

 

Μπορεί να καταπολεμά την άνοια και το Αλτσχάιμερ

Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι η καφεΐνη φαίνεται να επιδρά αποτρεπτικά στην εγκεφαλική πλάκα, την ουσία που συσσωρεύεται στον εγκέφαλο και συνδέεται με τη νόσο του Αλτσχάιμερ και την άνοια. Ωστόσο, τα ευρήματα δεν έχουν οριστικοποιηθεί ή στοιχειοθετηθεί πλήρως καθώς μια άλλη έρευνα το 2018 έδειξε ότι η καφεΐνη μπορεί να μην είναι καλή για άτομα με νευρολογικά προβλήματα επειδή μπορεί να προκαλέσει επιδείνωση των συμπτωμάτων.

 

Βελτιώνει την μνήμη

Οι ερευνητές του Johns Hopkins το 2014 διαπίστωσαν ότι η καφεΐνη έχει θετικό αποτέλεσμα στην ενίσχυση της μνήμης έως και 24 ώρες μετά την κατανάλωσή της. Οι επιστήμονες υπέβαλαν στους συμμετέχοντες ένα δύσκολο τεστ μνήμης. Την πρώτη ημέρα της διαδικασίας, τους έδειξαν κάποιες εικόνες ενώ την επόμενη τους έδειξαν μια σειρά διαφορετικών φωτογραφιών. Στο πλαίσιο της μελέτης ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να αναγνωρίσουν εικόνες παρόμοιες με αυτές που είχαν δει την προηγούμενη μέρα. Αφού κατανάλωσαν καφεΐνη την πρώτη ημέρα και είδαν τις πρώτες εικόνες, εν συνεχεία με ευκολία κατάφεραν να θυμηθούν και να ταυτοποιήσουν αυτές τις εικόνες τη δεύτερη μέρα.

 

Αυξάνει τις διανοητικές μας εργασίες

Η εντροπία αποτελεί την «έντονη πολυπλοκότητα και την ακανόνιστη μεταβλητότητα στη δραστηριότητα του εγκεφάλου από τη μια στιγμή στην άλλη», σύμφωνα με τη Βρετανική Εταιρεία Ψυχολογίας και είναι ένα σήμα ότι ο εγκέφαλος λειτουργεί σε υψηλά επίπεδα (χαμηλή εντροπία καταγράφεται όταν κοιμόμαστε). Μια μελέτη το 2018 έδειξε για πρώτη φορά ότι μια δόση καφεΐνης ενισχύει την εντροπία στον εγκέφαλο, η οποία με τη σειρά της μας καθιστά πιο αποτελεσματικούς σε διανοητικές εργασίες, ιδιαίτερα σε ό,τι έχει να κάνει με την όραση, τις κινητικές δεξιότητες, τη λογική και τις λέξεις.

 

Ο συνδυασμός της με τη ζάχαρη βελτιώνει τη σκέψη μας

Μια μελέτη το 2010 διαπίστωσε ότι η καφεΐνη και η γλυκόζη όταν προσλαμβάνονται μαζί μπορούν να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα της εγκεφαλικής δραστηριότητας. Βελτιώνουν την προσοχή και τη συγκέντρωσή σας ενώ ο εγκέφαλός σας χρησιμοποιεί λιγότερη ενέργεια.

 

Αυξάνει την ενεργητικότητα μας

Έρευνες δείχνουν ότι η καφεΐνη επηρεάζει την σεροτονίνη. Σύμφωνα με τον ψυχίατρο Dr. Mimi Winsberg, MD, συνιδρυτής και επικεφαλής ιατρικός σύμβουλος της Brightside “η πρόσληψη καφεΐνης αυξάνει την εγρήγορση μας και απελευθερώνει επίσης ντοπαμίνη, σεροτονίνη, ακετυλοχολίνη και έναν αριθμό άλλων νευροδιαβιβαστών.”

 

Πηγή: www.bustle.com